Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Sekalaisia kirjoituksia
Archives
Derniers commentaires
12 février 2011

Kiitos hyvästä hoidosta

TV:ssä pyöri pitkään mainos, jossa kehoitettiin kiittämään lääkäriä hyvästä hoidosta. Mainos oli ilmeisesti lääketehtaan kustantama. Miten lienee käytännössä, kuinka moni saa ihan oikeasti hyvää hoitoa?

Miten määritellään hoitoon pääsyn nopeus? Mikä on kohtuullinen odotusaika? Mistä jonot oikein muodostuvat ja miksi? Miten hoito määritellään? Kuka sen määrittää? Mihin potilas katosi kaikessa tässä määrittelyssä? Minne katosi potilaan tahto ja itsemääräämisoikeus?

Kaikille, jotka joutuvat aika ajoin turvautumaan sairaanhoitojärjestelmäämme selviää aika pian muutama seikka, joissa olisi parantamisen varaa.

  • hoitoon pääseminen - ensin on päästävä ohi ajanvarausjärjestelmän Kerberoksesta ja saatava AIKA päästä hoitoon. Äkillisessäkin tapauksessa tämä vie tunteja. Kroonisessa tapuksessa viikkoja, kuukausia tai vuosia riippuen vaivan asteesta ja siitä mihin hoitoon pyritään.
  • odotusaika - aika on varattu, mutta odotushuone täyttyy täyttymistään, mitään ei tapahdu. Hoito on määrätty ja lähete annettu, aika on varattu hamaan tulevaisuuteen. Osa potilaista ennättää kuolla odottaessa ja loppujen vaivat yleensä pahenevat elleivät satu paranemaan.
  • hoitojonot pitenevät - syitä on monia. Byrokratia jarruttaa rattaita, pitää viedä papereita sinne ja toisia tänne ja saada hyväksyntä sieltä ja täältä. (vakuutusyhtiöt, vakuutuspäätökset, korvauspäätökset). Mitään ei voi tehdä ennen hyväksyntää. Tiettyjä tutkimuslaitteita on vain rajoitettu määrä, useat potilaat tarvitsevat juuri näitä laitteita, vaikka myllyt jauhaisivat 24 tuntia putkeen, potilaita on liikaa. Määrärahoja uusien laitteiden hankintaan ei ole. Tiettyjä hoito- ja leikkausyksikköjä on rajoitettu määrä ja tämän takia potilaita voidaan ottaa vastaan vain rajoitettu määrä.
  • hoidon määrittely -  periaatteessa potilasta tulisi hoitaa yhteisymmärryksessä hänen itsensä kanssa. Käytännössä lääkäri kuitenkin sanelee hoidon ja hoitotoimet. Potilaalla on kuitenkin sen verran veto-oikeutta, että hän voi kieltäytyä hoidosta, jolloin hänelle täytyy kehitellä uusi hoito. Lääkäreiden pitäisi kuunnella myös potilaan ehdotuksia hoidoksi ja yleensäkin mitä potilas sanoo. Liian usein lääkäri määritteleen hoidon potilaan ensimmäisten sanojen perusteella tai vain pelkästään kokeiden ja tutkimusten perusteella. Tämä on ihan inhimillistä, sillä ihminen pystyy kuuntelemaan keskittyneesti vain 15 minuuttia ja siitäkin hän muistaa vain noin 5 minuuttia ja senkin valikoivasti.
  • potilaan tahto ja itsemääräämisoikeus katoavat jos potilas on niin heikossa kunnossa että hän ei pysty tai jaksa enää taistella järjestelmää vastaan, hyvän hoidon puolesta.

Haluan kiittää kaikki niitä, jotka omalta osaltaan taistelevat hyvä ja inhimillisen hoidon puolesta. Niitä puurtajia, jotka jaksavat tehdä huolellisesti oman osansa ja auttavat sairaita parantamaan itsensä.

Publicité
Commentaires
Sekalaisia kirjoituksia
Publicité
Sekalaisia kirjoituksia
Publicité